Došel kokain? Ztratili jste se v Nepálu? Bez problému, dron vše zařídí..

Skutečný život se stále více podobá tomu, co by ještě před několika lety bylo považováno za science fiction. Není tedy až tak velkým překvapením, že drony začínají být mainstreamem. Zatímco technologické firmy začínají stále více zaplavovat svět informacemi o výjimečnosti dronů, je důležité vzít v úvahu všechny aspekty, jež tyto bezpilotní zařízení budou mít pro naší budoucnost.

Pokud Amazon, DHL, Google a podobní naleznou cestu, jak prosadit drony ve svém business modelu, nebudete se již muset strachovat, že vám ve dvě v noci dojdou například dětské pleny. Vše potřebné vám totiž dodá dron a to ve zlomku času, jež by jste normálně strávili s jejich sháněním.

Ztratíte se při výstupu hor v Nepálu? Jednoduše použijete svého kapesního drona, kterého jste si zabalili s vaším oblíbeným balením konzervované polévky. Ten naskenuje oblast, zjistí vaši GPS polohu a možná i pošle SOS vašim kamarádům z domova. A když se dostanete do tábora, je pravděpodobné, že budete moci dohnat několik set pracovních emailů, které jste svým výstupem zameškali.

Mezitím budou v atmosféře kroužit Google Inc drony, poháněny solární energií, mapující i toho nejvzdálenějšího ovčího pastýře. V případě, že se budete chtít pochlubit svým přátelům, použijete drona k zvěčnění himalájského východu slunce sto metrů nad vámi, který následně onu fotografii nasdílí na Facebooku.

Zapomeňte ale na parkováni na značce pro postižené i třeba jen na pět minut. Policejní dron vám napaří pokutu rychleji, než se vaše nohy dotknou chodníku. A už vůbec nemyslete na automobilovou honičku s policisty. Umíte si představit co by mohl Dron Robocop udělat s vašimi pneumatikami?

Dodávka piva, konec pytláků

Drony s sebou přinášejí mnoho pozitivních aspektů. V budoucnosti budou pomáhat s likvidací požárů v Kalifornii, ale také s předcházením pytláctví v Keni. V obou případech budou dělat něco, co by bylo jak nákladné tak i nebezpečné pro posádku letadla.

Silicon Valley čeká se zatajeným dechem. Komerční drony stále ještě nejsou legální v USA. Ale od doby, kdy šéf Amazonu Jeff Bezos překvapil v prosinci loňského roku svět s demonstrací dodávky dronem, na níž jeho společnost pracuje již několik let, komerční drony se stávají stále více diskutovanou technologií. Rychle rozvíjející se průmysl je připraven rychle expandovat, od prodeje nemovitostí až po utírání rostlinného prachu, hlásí Mercury News, hned jak dostanou drony zelenou od americké Federal Aviation Administration.
md (1).jpg

FAA připravuje soubor pravidel s agendou ochrany veřejné bezpečnosti a to jak ve vzduchu tak i na zemi. Odvětví zabývající se výrobou dronů však vidí FAA jako úřad zpomalující či zamezující inovaci a snahu malých a středních podniků, což lze pozorovat na příkladu pivovaru, jemuž nebyla povolena dovolena dodávka piva minessotským rybářům pomocí dronů.
IMG_0916.JPG
Předpisy by měly být navrženy příští rok. Výrobci dronů a lobbisté jsou zaneprázdněni aktivitami, jež tlačí regulační orgány a veřejnost k pochopení, že drony přinesou mnohem více užitku než škod a jejich komerční využití požene technologickou inovaci vpřed, například tím, že ušetří peníze a sníží používání fosilních paliv.

Soukromí a bezpečnost

Již od I. světové války americká armáda využívala bezpilotních dopravních prostředků (UAV) pro všechny druhy operací na nepřátelském území, včetně zabíjení odpůrců. Vzhledem k tomu, že víme, jak daleko je schopna zajít americká národní bezpečnostní agentura (NSA) ohledně vedení evidence amerických občanů, představa, že USA bude využívat bezpilotních vzdušných špionážních hlídek, nemusí být utopií.

IMG_0920.JPG
Obavy z negativních aspektů této technologie musejí být součástí diskuse. Drony mají potenciál stát se zařízeními, jež se vznášejí a sledují náš život. Jay Stanley, analytik americké unie občanských svobod řekl, že největší starosti mu dělá představa budoucnosti, kde každý čtvereční metr americké půdy je pod dohledem. Stanley řekl, že ACLU připravuje celou řadu návrhů pro FAA, v nichž mimo jiné zahrne pravidla na ochranu soukromí občanů. Patří k nim rovněž požadavek, aby policejní útvary získávaly povolení předtím, než drony začnou prohledávat okolí či dům za účelem dopadení hledané osoby. Další z požadavků mimo jiné je, aby dronům bylo zamezeno používat zbraně.

Přetrvávají však i další otázky mimo aspekt soukromí, například otázky týkající se bezpečnosti. Washington Post, nyní ve vlastnictví právě Bezose, oznámil koncem minulého týdne, že od roku 2001 havarovalo více než 400 vojenských dronů po celém světě. Nikdo nepřišel o život, ale v jednom z incidentů havaroval téměř dvousetkilový dron v blízkosti školního hřiště těsně poté, co zde probíhala hodina tělesné výchovy.

Pokud toto není důvod k obavám, myšlenka o světě, v němž se drogové gangy dostávají k možnosti využití dronů, by obavy měla vzbuzovat. Paul Saffo, generální ředitel firmy ze Silicon Valley, zabývající se futuristickými predikcemi, předpokládá, že drony budou s velkou pravděpodobností v blízké budoucnosti využívány drogovými kartely. „Dostanete svůj kokain pašovaný robotickými drony dříve, než vám doručí vaše tacos,“ řekl Saffo. Nadto sdělil, že není až tak nepravděpodobné, aby kartely v Mexiku a kdekoliv jinde pašovaly drogy pomocí bezpilotních ponorek.

Je tu však ještě další nepříjemnost, a tou jsou nízko létající drony. To již vedlo k určitým stížnostem v oblasti Silicon Valley a v Bay Area, kde si fanoušci dronů často hrají se svými létajícími mazlíčky. „Zpráva, na kterou čekám, je ta, až někdo použije brokovnici na sestřelení těchto létajících potvůrek,“ řekl Safo. A to ještě neví, že už se to několikrát stalo.
Rozruch kolem dronů dokumentuje fakt, že malé město v Coloradu na začátku tohoto roku navrhlo opatření, která by umožnila lovcům sestřelovat bezpilotní letouny.

Mohlo by se vám také líbit:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>